1. Välj rätt domännamn
Att välja URL är det första steget du som företagare eller bloggare tänker på. URL adressen går inte att ändra på och därför är det viktigt du får det rätt redan från start! Här listar vi 5 viktiga saker att tänka på när du väljer din URL adress.
URL adressen är det kunder använder för att komma till just din hemsida. Adressen väljer du som kund oftast via ett webbhotell. Det mest populära webhotellet i Sverige är idag loopia.se. URL-adressen ska helst spegla din verksamhet och ge kunder och besökare en hum om vad för slags sida det är. Säljer du bildelar i Göteborg kan du till exempel ha ”www.bildelargoteborg.se”.
Om du riktar dig nationellt är det bra att inte ha namn på platser med i URL adressen. Då kan till exempel ”www.bildelarsverige.se” vara ett bra alternativ. Om din publik är internationell så är det bäst att använda sig av en URL adress på engelska. Du kan även använda dig av ditt varumärke eller företagsnamn. Om ditt företag till exempel heter GBG Bildelar så kan du återspegla detta i URL adressen.
2. Se till att URL adressen är okomplicerad
Nästa steg är nu att välja en URL adress som är enkel att förstå för kunder. Om vi använder exemplet i första punkten så ska du till exempel inte ha siffror eller tecken med i URL adressen. Sökmotorerna kan flagga sådana URL adresser för SPAM och det kan hämma sökmotoroptimeringen.
Exempel på en dålig URL adress är: ”www.goteborg-bildelar-billiga.se” eller ”www.goteborg-bildelar-47412.se”. Var koncist när du väljer URL adress och gör det enkelt att få en bild av vad man kan förvänta sig när man besöker er sida.
3. Ska jag välja .com eller .se?
Om du bedriver en verksamhet som riktar sig mot en svensk publik så är .se adresser det allra bästa när du väljer en URL adress. Domännamn med .se hjälper dig med sökmotoroptimeringen och klättrar snabbare än .com adresser i Google.se, Bing.se och Yahoo.se. Du kan alltid hyra .com adressen för att ha den ifall verksamheten blir internationell i framtiden. Att välja en .com adress är alltid rekommenderat om man har en internationell publik och använder sig av en engelskspråkig URL adress.
4. Överanvänd inte sökord i URL adressen
Många tror att det är bättre för sökmotoroptimering att använda sig av upprepande fraser och sökord i en URL adress. När bland annat Googles algoritmer läser av URL adressen så kan de dock flagga för SPAM och då måste du byta adressen helt och hållet. Därför är det bra att tänka på detta innan du väljer URL adressen. Exempel på överanvända sökord är (om vi använder samma exempel som i första stycket): ”www.goteborg-bildelar-billiga-bildelar.se” Undvik även bindestreck i den utsträckning du kan.
5. Se till att få det rätt från början!
När du startar din hemsida så är det bra att ha en URL adress som besökare kommer att minnas. Att ha med sitt varumärke i URL adressen är alltid bra men du kan även ha en hemsida med ett unikt namn som är ”eyecatching” och får kunder att minnas din hemsida.
Sammanfattningsvis så ska du alltid tänka på att den URL adressen du väljer stannar med och är svår att byta om man haft den under en längre tid. Se alltid till att få till det på rätt sätt redan från start och stressa inte med att välja en unik URL adress som speglar innehållet på din hemsida på bästa sätt!